LEDimpact en Total zijn in december 2018 een mooie samenwerking aangegaan. Zo mochten wij LED schermen plaatsen op drie gloednieuwe Total vestigingen in Harmelen, Ede en Wolsum. Alles kwam op de schermen voorbij: openingsaankondigingen, dagaanbiedingen, handdoekenacties. Want een Total tankstation is tegenwoordig van alle markten thuis. In deze blog nemen we je mee voor de Total experience!
Total onder de loep: deze multinational telt 100.000 werknemers en heeft vestigingen in 130 landen. Dit maakt dat het bedrijf de op vier na grootste internationale olie/gas maatschappij van de wereld. Best een prestatie toch? Dit merk profileert zich steeds meer als retail winkel. Als retailer langs de weg waar je van alles kunt halen als je er toch bent. Een kopje koffie, een vers broodje, sparen voor handdoeken, snackjes in alle soorten en maten. Je zou bijna vergeten dat je er ook nog moest tanken!
Total blijft groeien en opent nog steeds veel nieuwe vestigingen, zo ook in Nederland, zo ook in Harmelen, Ede en Wolsum. En daar kwam LEDimpact om de hoek kijken met onze ludieke LED schermen! En wat een uitkomst biedt deze vorm van tijdelijke buitenreclame. We bereiken de doelgroep op het moment dat ze sowieso naar binnen lopen om af te rekenen voor al dat andere wat Total biedt. Daarbij: tanken maakt hongerig. Zeg dan maar eens nee tegen die dagaanbieding!
In Ede en Harmelen startten wij al in december en werd er op de LED schermen afgeteld tot de opening van de tankstations in januari. Door deze unieke buitenreclame wisten de passerende automobilisten direct dat ze hier binnenkort terecht zouden kunnen voor benzine. We hebben op deze manier awareness gecreëerd bij de doelgroep. Forenzen, dagjesmensen, vrachtwagenchauffeurs, alle gebruikers van de A12 (Harmelen) en A30 (Ede)
Het mooie van adverteren langs de weg voor een tankstation is: iedereen is potentiële klant want rijden zonder benzine is inmiddels wel mogelijk maar nog niet heel gebruikelijk……..
Het grote voordeel van deze tijdelijke buitenreclame is dat je als klant je content per moment kunt wisselen. De LED schermen zijn digitaal en van een afstand te bedienen. Zo kun je inspelen op je doelgroep en het dagdeel. Total heeft hier goed gebruik van gemaakt.
Ook inspelen op je doelgroep met een LED scherm?
We begonnen met de countdown naar de openingsdagen: van ‘Wij kunnen bijna niet meer wachten’; ‘Ook al een beetje ongeduldig’; ‘Kom je straks ook proeven?’; ‘Ben je al nieuwsgierig?’ naar uiteindelijk…..’Nog 1 nachtje slapen!’. Door de doelgroep elke dag te betrekken bij de opening van een nieuwe vestiging creëer werk je aan de merkbeleving van de klant, nog voordat het Tankstation up and running is. We tellen af met LED!
Toen de vestigingen geopend waren, gingen we over tot de orde en aanbieding van de dag. Wederom werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de content per dagdeel aan te passen. Zo kregen we de koffie in de ochtend, de hamburger en friet in de middag en fietsten we de handdoeken die je bij elkaar kon sparen daar gedurende de dag tussendoor.
Total heeft het helemaal begrepen, de ideale combinatie van LEDimpact en tankstations. We zetten de voordelen nog even voor je op een rijtje!
Je bereikt je doelgroep op het point of sale: al ruim voor het moment dat ze naar binnen lopen om af te rekenen. Het moment dat ze openstaan voor een eventuele aanbieding: die portemonnee gaat toch mee en je loopt toch. De content op het LEDscherm komt binnen vlak voor de aankoop wordt gedaan. Het perfecte moment voor een call to (extra) action!
Een tankstation weet een aantal zaken zeker over de doelgroep: het zijn automobilisten en ze zijn nog niet op hun eindbestemming. Interessant! Dit betekent dat zij niet snel in de gelegenheid zijn om weer iets aan te schaffen. De één sneller dan de ander maar ze moeten nog even rijden, dat is zeker. Als je nu geen honger hebt, heb je dat straks misschien wel. De slimme reiziger denkt vooruit…. Ook daar kunnen we met de LED schermen van LEDimpact op inspelen.
Het kwam al even ter sprake maar tankstations profileren zich steeds meer als winkel langs de weg. Het is meer dan een plek waar je kunt tanken. Dit vraagt om een andere benadering van de doelgroep. Dat er getankt kan worden bij een tankstation, is duidelijk. Nu de klant nog aanspreken met al die andere producten. Deze vorm van tijdelijke buitenreclame doet dat.
Een tankstation zit altijd aan de weg, wel zo handig voor de klant. Dit komt ook het bereik van het LED scherm ten goede! We hebben namelijk de klanten die al willen tanken en daarom afslaan, maar vergeet de groep auto’s die langsrijdt niet! Ook dit is de doelgroep van een tankstation! Deze passanten rijden nu misschien voorbij omdat ze nog genoeg benzine hebben maar zien wel de content op het LED scherm bij het tankstation. See you next time!
“Met een LED scherm prikkel je de latente behoefte van de gast die de gast daarna misschien wel aanzet tot aankoop.”
Total is blij met de LED schermen van LED impact, dat is een ding dat zeker is. Omdat wij graag meer vertellen dan dat, gingen wij in gesprek met Frits Morrema, Manager Retail & Communication bij Total.
Blij met deze LED inzet?
Absoluut. Het heeft een absolute meerwaarde, zeker als je het vergelijkt met de traditionele inzetten. Doordat de content haarscherp en verlicht is, heeft het veel meer attentiewaarde. Daarbij: we begonnen met deze LED inzet in de winter toen het om 16:30 uur donker werd. Dan blijft de content heel goed te zien doordat het LED verlichting is. We hebben de schermen op sommige locaties de hele nacht laten draaien. Super!
Wat was jullie doel met deze inzet?
Die was tweeledig: informatief en de doelgroep bereiken op productniveau. We lieten de gast op het LED scherm al weten dat wij bijvoorbeeld BP kaarten nog accepteerden bij de vestigingen die dit merk voor ‘de omkleuring naar Total’ voerden. Dat is nuttige informatie voor de gast. Anders waren ze misschien wel doorgereden als ze hadden gezien dat er nu een Total zit.
“Op productniveau hebben we de klant getriggerd met zowel landelijke acties als acties per vestiging.”
Was je al bekend met deze LED schermen?
Ik kende ‘de trotter’ wel. Die hebben we ook wel eens ingezet. Ook die kun je verlicht inzetten, alleen moet je bij andere content weer een ander doek hebben. Dat is best kostbaar. Met deze LED schermen kun je de content afstemmen op het moment van de dag.
Heeft een LED scherm nog specifieke voordelen voor tankstations in jouw ogen?
Jazeker. Omdat wij de hele dag en vaak avond of zelfs nacht gasten ontvangen, is het juist belangrijk om deze gasten te kunnen bedienen met specifieke aanbiedingen. Daarbij: je triggert mensen in een eerder stadium. Onze gasten gaan toch wel naar binnen om af te rekenen, als je daarvoor inspeelt op een andere behoefte die misschien wel aanwezig is, is dat heel interessant. Met een LED scherm prikkel je de latente behoefte van de gast die de gast daarna misschien wel aanzet tot aankoop.
Deze tijdelijke buitenreclame krijgt bij jullie dus wel een vast karakter?
Zeker, we zijn er heel blij mee. Echter moeten we wel per vestiging kijken wat de regelgeving is voor het aanspreken van de weggebruiker zodat we ons wel aan de regels blijven houden. Zo lang we dat in de gaten houden en de veiligheid van de weggebruiker kunnen garanderen, zijn wij positief!
December is de maand van Sinterklaas, Kerst en natuurlijk Oud en Nieuw. Bij laatstgenoemde hoort natuurlijk mooi vuurwerk dat…
Je zou kunnen zeggen dat de mensen die jouw winkel, supermarkt, restaurant of tankstation binnenlopen al klant of gast zijn,…
Digitale buitenreclame is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Eigenlijk tref je overal wel een bepaalde manier…
Anno 2022 zijn er tal van mogelijkheden om out of home zichtbaarheid te creëren als merk of bedrijf zijnde.…
“De grootste hits aller tijden!”, schalt het door menig auto in Nederland. De herkenbare hits van Radio 10 Brabant maken…
Het is niet altijd voor iedereen weggelegd om buitenreclame in te zetten, want dat is simpel weg best wel prijzig.…