Met een reclame kan een merk de doelgroep op een effectieve manier aanspreken met als doel: het aanzetten tot aankoop en/of branden. Een reclame kan geuit worden via verschillende media. Hoe hoger het bereik van deze media, hoe effectiever de reclame doorgaans is. Media die gebruikt worden bij de inzet van een reclame zijn bijvoorbeeld: televisie, internet, out of home reclame, kranten en/of bladen, radio en social media.
Verschillende soorten reclame
Een reclame kan geuit worden via verschillende media. Hoe hoger het bereik van deze media, hoe effectiever de reclame doorgaans is. Media die gebruikt worden bij de inzet van een reclame zijn bijvoorbeeld: televisie, internet, out of home reclame, kranten en/of bladen, radio en social media.
Traditionele reclame en digitale reclame
Traditionele reclames zijn reclame-uitingen in gedrukte media (kranten, tijdschriften, magazines), en reclame-uitingen op radio en televisie. Deze media worden al gebruikt voor reclame vanaf het ontstaan van deze media.
Digitale reclame is reclame die via internet wordt gemaakt. Dit kunnen advertenties zijn op websites, via mail of social media.
Reclame maken
Voor merken en retailers is het belangrijk reclame te maken om naamsbekendheid te genereren of aan te zetten tot actie/aankoop. Hoe meer je in beeld/ te horen bent bij je doelgroep, hoe meer je top-of-mind bent.